• Redakcja Nowy Poznań

Hulajnogi na cenzurowanym

W momencie wprowadzenia wypożyczalni hulajnóg na poznański rynek nie obowiązywały żadne przepisy regulujące m.in. sposób ich parkowania czy maksymalną prędkość. Zarządca drogi nie mógł też zakazać funkcjonowania takich firm. Wraz ze wzrostem popularności usługa rodziła coraz więcej problemów - widok hulajnóg zastawiających chodniki lub zniszczonych pojazdów stawał się wręcz codziennością. Nie czekając na ustawodawcę, poznański Zarząd Dróg Miejskich postanowił sam porozumieć się z operatorami. Rozmowy rozpoczęte 2 lata temu poskutkowały podpisaniem porozumień w 2020 r. z trzema firmami: Lime, Blinkee oraz Bolt.


Krzysztof Olejniczak, dyrektor ZDM, zaznaczał, że mają one charakter porządkujący, a nie opresyjny. ZDM wyraził oczekiwanie, iż operatorzy będą kontrolowali poprawność parkowania hulajnóg, informowali użytkowników, jak prawidłowo parkować pojazd, ustalą sankcję za niespełnienie tych zasad. Zgodnie z dokumentem hulajnogi powinny być oznakowane bezpośrednim numerem telefonu do operatora, aby to do niego, a nie do ZDM trafiały zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego parkowania. Firmy mają obowiązek usuwania nieprawidłowo zaparkowanych lub uszkodzonych hulajnóg w czasie maksymalnie 3 godzin od momentu zgłoszenia problemu. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się także do współpracy i udostępniania danych osób wypożyczających w przypadku wyrządzenia szkód spowodowanych nieprawidłowym parkowaniem. Miasto zastrzegło sobie prawo do usuwania uszkodzonych i nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów ze swoich terenów.


Miejski Inżynier Ruchu Łukasz Dondajewski wytłumaczył, że na podpis prezydenta czeka ustawa regulująca funkcjonowanie hulajnóg w miejskiej przestrzeni. Zgodnie z nią pojazdy będą mogły być parkowane wyłącznie równolegle wzdłuż budynków. Gdy na danej ulicy znajdzie się droga rowerowa, użytkownik będzie zobowiązany do korzystania z niej. W innym przypadku trzeba będzie korzystać z jezdni, na których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h lub - w przypadku wyższych ograniczeń - z chodnika. Co ważne, na drogach rowerowych i jezdniach maksymalna prędkość hulajnóg będzie mogła wynieść 20 km/h, natomiast na chodniku prędkość będzie musiała być zbliżona do prędkości pieszych. Nowe przepisy powinny wejść w życie w połowie maja. Za biuletyn.poznan.pl


15 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie