• Redakcja Nowy Poznań

Oszukana w Tarnowie Pdg

Policjanci z Tarnowa Podgórnego zajmują się sprawą oszustwa metodą „na pracownika banku i aplikację AnyDesk” do którego doszło 24 listopada br. Sprawca w rozmowie z kobietą polecił jej zainstalowanie aplikacji do zdalnego kierowania pulpitem komputera, a w efekcie końcowym, jej rachunkiem bankowym. W ten sposób pokrzywdzona straciła ponad 80 tysięcy złotych. Zanim zaczniesz rozmowę na temat swoich oszczędności w banku i zainstalujesz aplikacje upewnij się, że nie rozmawiasz z oszustem!


24 listopada br. do Komisariatu Policji w Tarnowie Podgórnym zgłosiła się kobieta, która oświadczyła, że została oszukana metodą „na pracownika infolinii banku i aplikację AnyDesk”. W tym przypadku sposób postępowania sprawców jest podobny.


Oszust kontaktuje się z rozmówcą i podaje się za pracownika banku. Informuje, że dzwoni w bardzo ważnej sprawie, ponieważ wykrył podejrzaną transakcję lub przelew na rachunku bankowym jego właściciela. W rozmowie, dla potwierdzenia wypytuje o ilość środków zgromadzonych na rachunkach. Następnie nalega również na to, by “zgodnie z regulaminem banku”, pracownik działu technicznego, czy informatyk przeskanował komputer pod kątem wirusów. W tym celu chce połączyć się zdalnie przez aplikację np. AnyDesk. Tak było również w tym przypadku. Kobieta uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku, który chce jej pomóc odzyskać oszczędności i postępowała zgodnie z jego poleceniami.


Przez cały czas rozmowy, która trwała kilka godzin sprawca w taki sposób prowadził konwersację, że osoba nie miała czasu zastanowić się i wykonywała wszystkie polecenia jakich żądał przestępca.


W taki właśnie sposób oszust z pomocą pokrzywdzonego wykonuje operacje na koncie. Dzięki aplikacji „AnyDesk” oszuści wiedzą wszystko, co osoba robi na smartfonie, czy komputerze, widzą też kody potrzebne do autoryzowania transakcji. W taki sposób przejmują kontrolę nad rachunkiem i „ czyszczą” konto z dostępnych środków finansowych.


W tym przypadku kobieta straciła ponad 80 tysięcy złotych.


Jak nie stać się ofiarą?


Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się na placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku ( pod numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli telefon z banku był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi. W podejrzanej sytuacji, dla własnego bezpieczeństwa, przelej część swoich oszczędności na inny rachunek w innym banku, wówczas nie stracisz dostępu do całości swoich środków.


Marta Mróz


218 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie