• Redakcja Nowy Poznań

Starania o nowe autobusy

Od ponad roku trwają starania Miasta Poznania o autobusy na paliwo wodorowe. Dotąd nie udało się administracji prezydenta Jaśkowiaka zdobyć odpowienich funduszy, ani z budżetu UE, ani z ekologiocznych dotacji państwowych NFOŚ. Nadzieje poznańskim urzędnikom daje nieco bardziej otwarta polityka rządu, któremu obecnie zależy na sukcesach w zakresie ochrony środowiska ponad politycznymi podziałami. Czy tym razem uda się pozyskać samorządowcom nowoczesny i ekologiczny tabor dzięki pomocy państwa?


Jak podaje poznan.pl - wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych przesłało MPK Poznań do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Natomiast w niedzielę, 31 stycznia, przedstawiciele MPK oraz Miasta Poznań mieli okazję sprawdzić możliwości wodorowego.


Obecnie jednak zakup autobusów wodorowych byłby możliwy jedynie po uzyskaniu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Stąd zainteresowanie MPK Poznań programem "Zielony transport publiczny", który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Dofinansowanie dotyczące zakupu pojazdów wodorowych sięga 90 proc.


- Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem - wyjaśnia Wojciech Tulibacki. - Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.


- Chcielibyśmy, aby autobusy były wyposażone w nowoczesne ogniwa paliwowe, które pełnić będą funkcję "elektrowni" na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd będzie napędzał pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie będą ciepło oraz para wodna- tłumaczy Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. -Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, autobusy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z monitoringiem i klimatyzacją.


Z uwagi na plany inwestowania w autobusy wodorowe przedstawiciele MPK i Miasta Poznań raz jeszcze przyjrzeli się produktowi formy Solaris Buch&Coach - autobusowi Urbino 12 hydrogen. W minioną niedzielę, 31 stycznia, pojazd pojawił się w zajezdni przy ul. Warszawskiej.


- Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km - mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Buch&Coach. - Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.


W Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej (pod ciśnieniem 350 atmosfer) w zbiornikach znajdujących się na dachu. Wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus jest wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.


10 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie